hits

Hvor lenge m togpassasjerene vente?

Av:Anne Haabeth Rygg
Forbrukerrdets fagdirektr for samferdsel

Mens NSB og Jernbaneverket teller antall signalfeil og timer togene er forsinket, vet ingen hvor mange pendlere som kommer for sent til jobben og hvor forsinket de er.

Vi vet at signalfeil har rammet togtrafikken i Norge 1500 ganger s langt i r. Det er 5,5 ganger pr dag. Nylig meldte NTB om 10 565 timer med togforsinkelser i fjor, en kning p nesten 25 prosent fra ret fr.

Kryptiske tall
Tallene kan virke store, men i virkeligheten er de er altfor sm. De sier lite om hvor mange mennesker som rammes. Politikerne m prioritere oppgradering og vedlikehold, ikke fordi togene er forsinket, men fordi passasjerene er det. Det er menneskene bak som fr svi for signalfeil som skyldes utdatert infrastruktur.

En signalfeil kan ramme fra null til mange tusen passasjerer, avhengig av ukedag, tidspunkt og sted. Bare mellom Oslo og Drammen ble 36 tog innstilt p grunn av n signalfeil p Drammensbanen 3. juli. I tillegg ble de fleste togene mellom Oslo og Lillestrm eller Ski ogs innstilt eller forsinket. Tusenvis av mennesker ventet p tog som aldri kom - p grunn av n og samme signalfeil. Andre signalfeil kan ramme bare ett persontog, viser Jernbaneverkets punktlighetstall.

Rammer tusenvis
Veldig ofte oppstr signalfeilen p hyt trafikkerte strekninger p stlandet, i rushtiden nr togene er stapp fulle. Det rammer mange tusen pendlere p vei til eller fra jobb. Tallene vi fr servert fokuserer p togene, men sier ingenting om hvor mange passasjerer som har blitt forsinket s langt i r. Heller ingenting om hvor mange timer de har mistet i forsinkelse p vei til jobben eller henting p barnehagen.

Mens Jernbaneverket slr fast at det har vrt frre signalfeil s langt i r enn det var i fjor, forteller NSB om fullere tog. Uansett er det lite som tyder p fremtiden vil by p frre passasjertimer som gr med til venting p forsinkede og innstilte tog.

Hvis vi mener alvor med at kollektivtrafikken skal bre trafikkveksten inn mot storbyene, m vi ha tog som gr i rute og forutsigbarhet for pendlerne.

For f politikerne til prioritere vedlikehold p jernbanen hyere, m de f se de egentlige, og mye strre tallene. Vis fram passasjerenes forsinkelser. Bare slik fr vi vite hvilke konsekvenser signalfeil har for hverdagen til pendlerne og for nringslivet.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar