hits

Lgn fra byrdene

Av Abdullah Alsabeehg (Ap),
fraksjonsleder i samferdsels- og miljkomiteen, Oslo bystyre

Byrdsleder i Oslo, Hyres Stian Berger Rsland, psto i en twitter-melding forrige mandag at den rd-grnne regjeringen ga Oslo 0 kroner til kollektivtrafikken i 7 av 8 r. Meldingen fikk sttte av samferdselsministeren, Ketil Solvik-Olsen.

I Dagsavisen 18.09.2014 sier samferdselsbyrden fra Venstre, Guri Melby, at Oslo i sju av tte r ikke fikk n krone av samme regjering fra belnningsordningen for bedre kollektivtrafikk.

Kollektivmilliard
Byrdslederen blffer fra ende til annen. Berger Rsland later som om han ikke kjenner til Oslopakke 3-avtalen. En avtale vi har fremforhandlet sammen, og hvor staten forplikter seg til bidra med midler til kollektivtrafikken. Men han kjenner naturligvis til at Oslo og Akershus i fjor fikk 1 milliard kroner fordelt p fire r til buss, trikk og bane av den rd-grnne regjeringen.

Og i motsetning til hva Venstre-byrd Guri Melby pstr i Dagsavisen, er Oslo den byen som har ftt mest av belnningsordningen for bedre kollektivtransport. kningen i disse bevilgningene startet straks de rd-grnne tok over regjeringsmakten i 2005. Oslo-omrdet fikk i tillegg bare i fjor 827 millioner kroner til nytt dobbeltspor Oslo-Ski, 290 millioner til fornyelse av jernbanen, og en ramme p 64 millioner til forbedringer i signalsystemet i Oslo. Alt dette og mere til, kaller Hyre-, Venstre-, og KrF-byrdet for null-0, kroner.

Politikere p Stian Berger Rslands og Guri Melbys niv burde holdt seg for god til bedrive negativ kampanje basert p usannheter. Berger Rsland er den Oslopolitikeren med strst makt. Med makt flger ansvar for opptre redelig.

Har sttt sammen
Arbeiderpartiet og Hyre i Oslo har de siste rene sttt sammen om kravene knyttet til statlige bidrag til kollektivtrafikken. Vi ser betydningen ved at de to strste partiene i byen fronter samme sak ovenfor regjeringen, uavhengig av hvem som sitter i regjering. Arbeiderpartiet og Hyre har gtt sammen om kreve at staten skal finansierer minst 50 prosent av ny t-banetunnel, Fornebubanen og Ahusbanen, for nevne noen prosjekter.

Vi har ogs sttt sammen om at mer penger m bevilges fra regjeringen til driften av kollektivtrafikken i Oslo. Det er derfor nok en uredelighet fra Stian Berger Rsland fremstille dette som et krav Hyre str alene om.

M investere n
Oslo og de andre byene i Norge vil i rene som kommer oppleve kraftig befolkningsvekst. Derfor m investeringene for fremtiden tas n. Storbyutvalget i Arbeiderpartiet foreslr at staten skal betale opptil 70 prosent av kollektivutbyggingen i storbyene. Berger Rsland kritiserer Arbeiderpartiet for mene noe slikt. Det er tilsynelatende ikke like viktig vre ambisis p Oslo sine vegne med eget parti i regjering.

Partiene i Oslo br holde seg for god til kaste lgnaktige pstander mot hverandre. Oslo konkurrer med hele landet om ndvendige midler til samferdselssektoren. Derfor er det viktig at vi fortsetter st sammen for sikre byen vr de investeringer og prioriteringer Oslo fortjener.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar