hits

Ndvendig med flere brukervennlige betalingsmter

Av:Anne Haabeth Rygg, fagdirektr i Forbrukkerrdet




Et kontantfritt Norge er ikke et ml i seg selv for Forbrukerrdet, men samfunnet trenger flere mulige betalingsmter. Det vesentlige er at det gis enkle, brukervennlige betalingslsninger som gir anledning for alle til foreta betaling.

Derfor nsker vi at myndighetene tar den prinsipielle diskusjonen om hva som skal vre tvungne betalingsmidler.


Stort sett kontantlst p tog og buss

Det har for eksempel lenge vrt en diskusjon om du skal ha rett til betale kontant for kollektivreiser ombord p reisemiddelet. Her har vi sett en utvikling som gr mer og mer i retning av kontantls betaling. NSB har for lengst gjort det mindre attraktivt kjpe billetter om bord p toget ved innfre et hyt tilleggsgebyr for de som kjper billetten p toget. Ulovlig eller urimelig? Forbrukerrdet har ment at dette er akseptabelt s lenge man legger til rette for enkel og brukervennlig kjp av billetter fr du gr om bord.

Vi ser n den samme diskusjonen p bussene der bransjen nsker fjerne kontantbetaling om bord. Forbrukerrdet mener at det er i orden fjerne kontantbetaling om bord s lenge det legges til rette for at du p en brukervennlig mte kan kjpe billetter fr du gr om bord. I strre byer kan du p mange ulike steder kjpe billetter kontant fr bussen kommer. P mindre steder kan dette vre annerledes. Det kan vre langt til kiosken eller matbutikken som selger bussbilletter. Da m det kanskje i strre grad legges til rette for betale kontant om bord p bussen.

Sted er vesentlig

Forbrukerrdet mener diskusjonen om tvungne betalingsmidler dreier seg like mye omhvorman skal vre forpliktet til tilby kontant betaling, som hva som skal vre tvungne betalingsmidler.

Saken i Nettavisen er hentet fra vrt hringssvar til et nytt parkeringsregelverk. Forbrukerrdet skriver i vr hringsuttalelse: Etter vrt syn er tiden moden for at Stortinget revurderer hva som skal anses som tvungne betalingsmidler, og vi vil oppfordre regjeringen til ta sprsmlet opp til vurdering p mer prinsipielt grunnlag med de rette instanser.

Enklere nr vi parkerer

I et nytt og enklere parkeringsregelverk vil Forbrukerrdet at parkeringsselskaper skal plegges tilby mobile betalingslsninger som gjr etterskuddsbetaling mulig. Da betaler du for den faktiske parkeringstiden, og trenger ikke bekymre deg for at parkeringstiden gr ut nr du for eksempel venter hos lege eller tannlegen. Regjeringen foreslr lse betalingsutfordringene med en kombinasjon av kontantbetaling og mobile lsninger. Vi vil presisere at Forbrukerrdet slutter seg til dette forslaget.

Samtidig peker vi p at vi ser en utvikling p flere samfunnsomrder der kontantbetaling er under press og der bransjen nsker legge til rette for andre betalingsmter. Vi mener at myndighetene br vre vkne for denne utviklingen og ta den prinsipielle diskusjonen om hva som skal vre tvungne betalingsmidler. Vi har ikke konkludert i denne saken. For oss er det frst og fremst et sprsml om sikre at forbrukerne fr de beste og mest brukervennlige betalingslsningene.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar