hits

Fjerning av parkeringsplassene har gitt svrt positive effekter

AV: Hans Edvardsen, etatsdirektr Bymiljetaten i Oslo kommune

Fjerning av parkeringsplassene i Thereses gate har gitt svrt positive effekter for kollektivpassasjerer i Oslo. Trikkestans p den 700 meter lange strekningen pvirker reisende fra Rikshospitalet til Grefsen og Ljabru, samt punktligheten i hele trikkelinjenettet. De rlige samfunnskonomiske kostnadene ved forsinkelser i kollektivnettet i Oslo og Akershus er beregnet til hele 3 milliarder kroner.

Fjerningen av de 124 parkeringsplassene i Thereses gate har mtt motstand. Det er forstelig at det blir reaksjoner nr offentlige parkeringsplasser fjernes. I Bymiljetaten har vi tatt til oss mange av reaksjonene. Det er imidlertid viktig se tiltaket i en strre sammenheng hvor man bde tar hensyn til problemene den kraftige befolkningsveksten medfrer og kostnadene forsinkelsene utgjr for samfunnet.

Les ogs: - Dette er en krigserkring

Beregninger fra Ruter viser at de rlige totale kostnadene ved forsinkelser i kollektivnettet i Oslo og Akershus er p tre milliarder kroner. Det er mange faktorer som bidrar til forsinkelsene, men en viktig del skyldes flaskehalser i trafikken. Den enkleste mten redusere de samfunnskonomiske tapene p, er fjerne problemene vi har kjent til i en rrekke.

Da tiltakene i Kraftpakke 1 ble godkjent var det fordi de ville ha effekt p 24 busslinjer og alle byens trikkelinjer. Dette pvirker direkte 130.000 kollektivreiser hver dag. Thereses gate har de ti siste rene vrt en av de tre strste flaskehalsene for trikk i Oslo. Derfor mtte det gjres noe med fremkommeligheten p strekningen. I forarbeidene til Kraftpakke 1 ble det gjort en forenklet kost-nytte vurdering som viste at de samfunnskonomiske besparelsene ved tiltakene var p hele 254 millioner kroner.

Den omstridte fjerningen av parkeringsplasser i Theresesgate er blant annet erstattet av ulike kunstprosjekter. Foto: Hege Bjrnsdatter Braaten

De samlede tiltakene i Kraftpakke 1 er avgjrende for at Oslo skal f sin del av de 26 milliardene som ligger i belnningsmidler og bymiljpakker i Nasjonal transportplan. Formlet med midlene er ke antallet kollektivreiser og stanse veksten i personbiltransporten. Oslo og Akershus kan f over en milliard frem til 2016 dersom disse mlene innfris. Da er det helt avgjrende at vi sikrer at kollektivtrafikken er effektiv, presis og attraktiv.

I forrige uke fikk Bymiljetaten to rapporter fra Sweco knyttet til fremkommelighet for kollektivtrafikken og trafikksikkerheten i Theresesgate. De dokumenterer at
fremkommelighetstiltakene fungerer meget bra og at trafikksikkerheten har blitt bedre. Basert p tidligere erfaringer fra Inkognitogata forventer vi at de positive resultatene forsterkes gjennom hsten.

For hndtere den forventede veksten i antall reiser med trikken fra 49 millioner i 2013 til 77 millioner i 2025 skal det investeres 2,3 milliarderi oppgradering av det eksisterende trikkenettet og Oslo kommune planlegger innkjp av nye trikker for to milliarder. Forsinkelser p trikkelinjene pvirker direkte antallet vogner vi m kjpe inn. Det er derfor viktig for oss gjre tiltak som bidrar til fjerne de strste problemene p de sentrale delene av linjenettet.

Det er mange interessenter og ulike meninger om hvilke grupper som skal prioriteres i Oslos gater. Gatenettet er ikke dimensjonert for hndtere enda flere kjrety. Oslos ildprve blir da tilrettelegge for transportbehovet til 20.000 nye Osloborgere hvert r de ti neste rene. Hvis hver fjerde av dem eier en bil, s fr vi 50.000 nye kjrety p veinettet. Det er det ikke plass til. Dette problemet kan bare lses gjennom gi prioritet tilfotgjengere, sykkel og kollektivtransport. Det betyr at biltrafikk og offentlig parkering i noen tilfeller m vike plassen for kollektivtrafikken.

I Thereses gate forskte Bymiljetaten dekke opp behovet for nyttetransport og kundeparkering gjennom foresl betalingsparkering i fire sidegater. Forslaget ville gagnet nringsdrivende, hndverkere, hjemmehjelp og budbiler. Det ville ogs ha gitt positive effekter for beboere som er avhengig av nyttetransport, men ikke gitt prioritet til bileiere som lar bilen st p offentlige parkeringsplasser. Dette forslaget ble nedstemt av bydelsutvalget i Bydel St. Hanshaugen.

Bydel St. Hanshaugen har gjort vedtak om innfring av permanent beboerparkering i hele bydelen nr ordningen iverksettes. Det betyr at alle offentlige gater som har uregulert parkering vil bli berrt. Den direkte konsekvensen er at problemene med fremmeparkering i omrdet reduseres betraktelig. Bymiljetaten mener at debatten om tiltakene i Thereses gate m sees i sammenheng med diskusjonene om hva som m til for at Oslo skal kunne tle befolkningsvekst uten at byen blir ufremkommelig. Og ikke minst: Hvordan vi skal tilrettelegge for permanent bruk av de frigjorte arealene i Thereses gate p en mte som skaper varige verdier for bydelen.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar