hits

Stopp spritslusingen

Av: Mina Gerhardsen, generalsekretr i Actis - Rusfeltets samarbeidsorgan


Dersom finansminister Siv Jensen (Frp) og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) skulle satt seg ned med blanke ark og lagt en plan for finansiering av landets flyplasser, ville de aldri ha kommet opp med dagens modell.


Taxfreeutsalget p Gardermoen er i dag den viktigste inntektskilden til Avinor, og gir overskudd til finansiere de mindre lnnsomme flyplassene. P en liten del av regnearket gir dette mening. Men i det store regnskapet er dagens finansieringsmodell et tapsprosjekt:

  • Fellesskapet taper milliarder i avgiftsinntekter ved flytte store andeler av alkoholsalget til taxfree framfor Vinmonopolet.
  • Folkehelsen taper ved at det selges og drikkes mer alkohol enn uten taxfree. Subsidiering av helseskadelige produkter svekker vre nasjonale ml om redusere alkoholskader.
  • Klimaet taper fordi flyselskapene kan tilby billigere flybilletter p grunn av alkoholsubsidieringen. Slik kan fly vre med utkonkurrere tog som transportalternativ.


Vinnerne er i all hovedsak menn p jobbreise, som er overrepresentert blant passasjerene og med taxfreeordningen fr billigere alkohol enn ikke-reisende

Gjr opp regninga med sprit
Dagens Nringsliv meldte lrdag 2. august at utbyggingen p Gardermoen ligger an til bli mange milliarder [kroner] dyrere enn planlagt. Drlig konomistyring er i utgangspunktet ikke noe rusfeltets organisasjoner mener noe om. Men nr lsningen p budsjettsprekken er kt alkoholsalg, blir drlig flyplassbudsjettering ogs drlig ruspolitikk.


Slusing av alle passasjerer forbi sprit- og vinhyllene p vei ut av flyplassen og nye, store brenett som gjr det mulig f med seg den utvidede [taxfree]kvoten er tydeligvis ikke nok. N skal Avinor dekke inn den enorme milliardsprekken i utbyggingen av Oslo lufthavn ved ke kjpepresset p alkohol enda mer. Dobling av salget er mlet, iflge flyplassjefen. Dette viser vanviddet i dagens taxfreeordning - og hvorfor den br avskaffes.


Forskning fra SIRUS viser at de som handler p taxfree kjper mer enn de hadde tenkt. Nr vinen frst er kjpt og tatt med hjem vil den ogs bli drukket. kt tilgjengelighet gir kt forbruk. De frste rapportene etter kt taxfreekvote ble innfrt fra 1. juli viser at vinsalget kte med 23,5 prosent etter omleggingen.


Folkehelseinstituttet meldte tidligere i r at nordmenns alkoholforbruk har kt med 40 prosent de siste 20 rene. Det er drlig nytt for folkehelsen, og det har konsekvenser for trygghet og trivsel i samfunnet vrt. Daglig foretas 30.000 kjreturer i pvirket tilstand. Rundt 90.000 barn lever med foreldre som drikker for mye. Mange tusen plages av andres drikking p ulike vis. Vi trenger ikke politiske lsninger som legger til rette for kt alkoholforbruk.


Mina Gerhardsen er generalsekretr i Actis ? Rusfeltets samarbeidsorgan


Truer Vinmonopolet
En sterk taxfreeordning truer Vinmonopolet konomisk og politisk, og resultatet kan bli at vi mister polet som virkemiddel for ansvarlig alkoholsalg. Den norske ordningen med monopol har ftt unntak fra EUs vanlige krav om fri og lik konkurranse fordi den er begrunnet med hensyn til folkehelsen. Skyves en strre del av salget over p taxfreehandelen svekker vi begrunnelsen for Vinmonopolet, og i ytterste konsekvens kan det forsvinne. Da undergraves ogs den nasjonale alkoholpolitikken.


Actis registrerer n en kende politisk sttte til avvikle hele taxfreeordningen fra mange ulike hold, inkludert Dagens Nringsliv p lederplass. Flere partier har tatt til orde for fjerne hele ordningen, eventuelt la Vinmonopolet overta utsalget p flyplassen.


Actis har tidligere bedt samferdselsministeren gripe inn mot sprit-slusingen av passasjerer p Gardermoen og flere av landets flyplasser. Det br vre et aktivt valg oppske et alkoholutsalg. N br ogs samferdselsministeren gripe inn mot Avinors planer om redde inn budsjettet for Gardermoen med ke kjpepresset ytterligere. Det er uakseptabelt at regningen for utbyggingen av hovedflyplassen vr skal dekkes inn ved at folk skal oppfordres til drikke mer.


Argumentene mot taxfreeordningen er mange, fra alkoholpolitikk til klima. Argumentene for er f. Vrt rd er at finansministeren og samferdselsministeren nettopp setter seg ned med blanke ark og tenker helt nytt om taxfree og flyplassfinansiering.


Denne teksten ble frst publisert i papiravisen Dagens Nringsliv torsdag 14. august 2014.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar