hits

Snik snakk av First House

Av: HansGeelmuyden

De som arbeider lukket, har vanligvis noe skjule.

Den siste tids avslringer av First House skaper inntrykk av at hele kommunikasjonsbransjen arbeider fordekt, har hemmelige kundelister, bruker lyssky metoder, og mangler anstendighet og moral.Jeg er lei av bli satt i bs med First House. Jeg har arbeidet i kommunikasjonsbransjen i 25 r. Den preges av serise, hardtarbeidende fagfolk, ikke av sjarlataner.

Jeg hper at bransjens nye etiske regelverk skal gjre det lettere for bransjeforeningen sl ned p uetiske metoder. Regelverket ble vedtatt av bransjeforeningen KOMM i november i fjor. Intensjonen er gjre bransjen mer gjennomsiktig og de som arbeider i den ansvarlige ikke bare overfor oppdragsgiver, men ogs overfor samfunnet.I regelverkets grunnprinsipper str det atmedlemmer av KOMM skal bidra til styrke omdmmet til bransjen. Medlemmene skal jobbe for et pnere samfunn, ytringsfrihet og demokratiske verdier. Videre skal medlemsbedrifter i KOMM og deres rdgivere opptre p en mte som fremmer respekt for og tillit til, kommunikasjonsbransjen, rdgiverrollen og KOMM. De skal oppfordre oppdragsgiver til penhet om kundeforholdet, men respektere behov for konfidensialitet. Og de skal sttte etikkarbeidet ved bidra til at retningslinjene etterleves.

Undergraver kommunikasjonsbransjen

First House hndtering av Troms Kraft, Kina-saken og n sist forsket p aktivt motarbeide norsk klimapolitikk, strider etter mitt syn ikke bare mot intensjonene i KOMMs etiske regelverk. Gjennom sin hndtering bidrar slik virksomhet til undergrave bransjen. I flge Arbeiderpartiets partisekretr Raymond Johansen undergraver virksomheten ogs tilliten til politikken.

I forrige uke avslrte Aftenpostens at First House har sendt en epost til den globale olje- og gassorganisasjonen OGP i London. Bakgrunnen er ekspertgruppen som er nedsatt av det norske Finansdepartementet for utrede om Oljefondet br trekke sine investeringer ut av kull- og petroleumsselskaper. I eposten tilbyr First House kontaktnettet sitt til medlemmene av organisasjonen dersom ekspertgruppen konkluderer med salg. Der norske politikere gjr hva de kan for redde kloden for neste generasjon, arbeider alts First House for aktivt undergrave norsk klimapolitikk mot et mindre honorar. Denne eposten er mye verre ennKina-saken.Kina-saken kan vre et brudd p grunnprinsippene i KOMMs etiske regelverk, og i strid med pkt 2 i i det samme regelverket.Eposten til OGP derimot, viser et selskap med rdgivere som har lidt moralsk fallitt.

Eposten til OGP viser ogs at First House selger nettverk, ikke kommunikasjonskunnskap. I et intervju med First House partner Jan Erik Larsen, som selv har vrt statssekretr p Statsministerens kontor under Jens Stoltenberg, spr Aftenposten;Dere ppeker i tilbudet at dere kjenner personer i ekspertgruppen. Hvem kjenner dere, og hvordan?Larsen svarer;Jeg kjenner ikke s mange for min del, tror jeg. Det er her jeg er opptatt av sprk. To know i denne sammenheng er kjenne til, eller ha kunnskap om i betydningen dette er aktrer som p ulikt vis har deltatt i debatten rundt dette temaet som er aktuelt her.

Tkeprat til Jan Erik Larsen

I Geelmuyden.Kiese er vi ogs opptatt av sprk, og partnerskapet i GK krer snik snakket til Larsen til mnedens tkeprat i mai.

I snart fem r har jeg fremholdt at First House arbeider etter en vennetjenestemodell. En slik modell grenser mot politisk korrupsjon. First House har ansatt en mengde politikere som i en rrekke har operert med mandat fra det norske folk. N fortsetter de operere som politikere, men med mandat fra en eller annen lommebok. Det er forkastelig. Dessuten virker det ikke lenger. Etter regjeringsskiftet i fjor hst har First House feil farge p drakten. Regjeringen er bl. First House spiller i rdt.

Norsk kommunikasjonsbransje er lei av bli sltt i hartkorn med First House

Det er mulig Geelmuyden.Kiese og First House oppfattes som konkurrenter, men vi arbeider ikke i samme bransje. I Geelmuyden.Kiese arbeider vi hver dag med fremskaffe bedre informasjon i den tro at bedre informasjon gir bedre beslutninger og bedre samfunn. Vi er stolte av arbeidet vi gjr. Vi tror det er viktig. Selvflgelig representerer vi en partsinteresse, men kundelisten vr er pen. Det er en forutsetning. De som arbeider lukket, har vanligvis noe skjule. Siste ukers avslringer av First House illustrerer poenget. Ikke skjnner jeg hvordan anstendige oppdragsgivere kan velge First House som rdgiver. Og ikke forstr jeg hvorfor First House skal vre medlem av bransjeforeningen KOMM.

Hold fast og hold ut!

Dette blogginnlegget ble frst publisert p bloggen tilGeelmuyden.Kiese, GK Forum, og er gjengitt med tillatelse.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar