hits

Honnr uten rabatt

Av: Svein Ringstad


Debatten om honnrrabatt er interessant, siden den berr s mye. For jernbanen startet den som en prveordning i 1958. Regjeringen valgte innfre en prveordning som skulle kombinere ledig plass p toget og tilgang til reise for folk med drlig rd og med god mulighet til selv velge tidspunkt for reisen. Begrensingen var at honnrbilletten kun var for mandag til torsdag og skulle ikke gjelde jul og pske. Ordningen skulle ikke kollidere med driftens kommersielle interesser. I dag gjelder ordningen for alle som formelt sett tilhrer definerte grupper og den gjelder dgnet rundt, hele ret- uansett konomisk konsekvens og uavhengig av brukernes konomi.

Kollektivtransport og veinett er en stor konomisk byrde for samfunnet, samtidig som det er svrt lnnsomt og ndvendig. Bde kostnadsnivet og lnnsomheten er knyttet til oss som reiser i rush. Vi fr rabatt for reise kollektivt og vi fr rabatt som storbrukere i bompengefinansierte veiprosjekt.

Gr vi tilbake til utgangspunktet, vil en rabattordning som gir sterkt redusert pris for reise kollektivt og passere veibommer utenom rushtiden kombinere bde hensynet til borgere med lavere kjpekraft og rimeligheten i at man heller ikke driver opp kostnadene, slik vi andre gjr.

Aftenposten la i vinter fram en underskelse som viste at halvparten av de reisende i rush kunne tenkt seg reise tidligere eller senere. Ruter og andre selskap sliter med f endene til mtes nr systemet skal hndtere den enorme, nskede veksten i antall kollektivreiser i rushtiden. Her er det mulig oppn flere ting ved samarbeide p tvers.

Hvis man kombinerer lavere priser utenom rush med fleksible pningstider i barnehager, arbeidstid, pningstider etc., vil det vre incitament for spre den kostbare rushtidstrafikken samtidig som man fr en mer rettferdig prising. Mange land har utviklet slike program, kalt Transportation Demand Management. I Australia reiser pendlere gratis p toget hvis de drar grytidlig p jobb. De fr en Early Bird Ticket. Lnnsomt for dem selv og lnnsomt for samfunnet.

Det er ikke ndvendig- eller nsket- at eldre og drlig bemidlede skal ha rabattordninger. Egen inntekt/formue, trygd og sosiale ytelser skal sikre likeverdighet. Lavere pris oppns ved kjpe en tjeneste som koster mindre- for eksempel ved reise nr det er lite trafikk. Da fr man god plass, lav pris og en fin tur- uavhengig av strrelsen p bankboken.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar