hits

Trender inn i 2013

Her er trendene for sosiale medier inn i 2013 – fra et kommunikasjonsststed.

Jostein Magnussen, Netlife Research.

1. Sosiale medier etablert som markedskanaler

2012 ble ret hvor sosiale medier ble modne i kommersiell sammenheng. Menighetens blinde tro p sosiale medier/kanaler som eneste fremtidige kommunikasjonsplattform har dempet seg. Begeistringen kunne til forveksling minne om den globale entusiasmen over Internett, den nye konomien og betydningen av burn rate fremfor omsetning som vi s mot slutten av 90-tallet. Selv om Facebook ble sendt p brs med umiddelbart kursfall, har sosiale medier-hypen imidlertid ikke p samme vis sendt verdenskonomien ned i kjelleren.

P vei inn i 2013 er det tynnet kraftig ut i rekkene blant rene sosiale medier-evangelister. Sosiale medier anses n som kanaler blant andre mediekanaler. N som evangeliseringen har dempet seg, vil vi se ytterligere profesjonalisering.

2. Eierskap og retningslinjer

Eierskapet innad i bedrifter og andre virksomheter vil dessuten bli tydeliggjort i 2013. Mange slag vil utkjempes mellom salg/markedsfring og PR-avdelingen om eierskap. Etter diverse lsslupne meldinger, ikke minst p Twitter, er dessuten retningslinjer p full fart inn i virksomheter flest. Som for andre markedsfringskanaler, skal bruken vre mlrettet.

3. Effektmling

Som en naturlig konsekvens av profesjonaliseringen, forventer vi kt fokus p effektmling i 2013. Store reklamekampanjer med flest mulig likes p Facebook som ml er passé. Mange kostbare kampanjer har resultert i et minimalt antall likes. Samtidig er verdien av likes diskutabel. Flgere i navnet, men som ikke engasjerer seg i praksis, er lite verdt.

4. Bedrifter tar tilbake kontrollen over innholdet

Inn i 2012 s vi en tiltagende tendens til at bedrifter skiftet deler av innholdsfokuset fra sine egne nettsteder til bygge store strukturer p Facebook. Mange erkjenner at dette gir mindre kontroll over innhold, funksjonalitet og design, samtidig som bedriftene blir prisgitt Facebooks rammeverk inkludert innholdsrettigheter og brukertilgang.

Netlife Research tror pendelen i 2013 vil svinge tilbake til bedriftenes egne nettsteder, uten at de av den grunn vil lukke ynene for Facebook og andre sosiale kanaler. Integrering av sosiale kanaler og egne nettsteder er ingen nyhet, men vi tror dette vil prioritert og styrket som fenomen – slik vi ogs ser det i de fleste medier inkludert VG, Hegnar Online og Adressa.

5. Fokus og segmentering

Mang en kommunikasjonsavdeling, kommunikasjonsbyr eller reklamebyr har erkjent at det blir ressurskrevende vre tilstede i alt av gamle og nye sosiale kanaler.

I flge ebizmba.com er Facebook nr. 1 p verdensbasis, etterfulgt av Twitter, LinkedIn, MySpace og Google+. Flere nedover p listen er mer eller mindre ukjente for de fleste. Tumblr, Pinterest, Path, Klout, Bump, flickr, MSN, Ping, Meetup, digg, Instagram, Origo, Pinterest, Foursquare, Gowalla – i kommersiell sammenheng blir det ulnnsomt forholde seg til alt.

Netlife Research tror ikke p store endringer i toppsjiktet i 2013. Med sine 800-900 millioner brukere har Facebook rundt tre ganger s mange brukere som Twitter p andreplassen, en posisjon det skal bli vanskelig sl p kort sikt.

Markedsfrere vil prioritere innsats og budsjetter der de treffer mlgruppen best. Det er interessant se Linkedin – nringslivets Facebook – vokse kraftig basert p et kjpekraftig publikum. Dette vil annonsrene bite seg merke i. Facebook og Linkedin er dessuten eksempler p nettsamfunn med en mengde forskjellige brukersegmenter. Annonsrene har lenge ftt tilgang p segmenteringsdata fra disse samfunnene slik at de har kunnet mlrette innsatsen. Sosiale kanaler og nettmedier som vil vre med i konkurransen om annonsekronene m vre villige til dele brukerdata med kundene.

6. Konsolidering og inngangsbarrierer

Nedleggelser og sammenslinger er et annet tegn p modning. Vi har sett denne type konsolidering i 2011 og 2012. Det kan bli mer.

I 2011 varslet Microsoft nedleggelse av sin egen Windows Live Messenger/MSN Messenger. Samme r overtok Facebook stedstjenesten Gowalla og i 2012 fototjenesten Instagram. I r la Apple ned Ping ­– en sosial kanal for musikkinteresserte som var integrert med iTunes.

Tiden er forbi for at alle sosiale kanaler skal g rett til himmels basert p sin blotte eksistens. Nye, spennende ting vil komme. Men, de vil mte hye inngangsbarrierer i form av mektige, etablerte og til dels pengesterke aktrer.

7. Tydeliggjring av profil

Hva er hva og havner hvor? Du kan poste p flere sosiale kanaler samtidig. Fra Twitter og Pinterest kan du for eksempel poste p Facebook, fra Linkedin kan du post p Facebook og Twitter osv. Mange sosiale kanaler forsker dessuten vre alt for alle og by p de samme mulighetene som konkurrentene, samtidig som vil holde konkurrentene unna p sin egen hjemmebane. Kan for eksempel Facebook bli et sted for bloggere slik Tumblr er, eller frst og fremst et sted for vise og dele?

Forskjellene mellom de ulike sosiale kanalene viskes ut p denne mten. Det bidrar til skape utydelighet bde for brukere og annonsrer. Netlife Research tror p konsolidering p tjenesteomrdet og tydeliggjring av kjernetjenester, om enn ikke for fullt i 2013.

8. Rettigheter, personvern og smak av egen medisin

Flere sosiale mediene har vrt lite lydhre for brukernes krav om personvern inkludert rettigheter til eget innhold. P vei inn i 2013 er dette i ferd med endre seg.

Gjennom to hendelser har de sosiale mediene ftt smake sin egen medisin, nrmere bestemt kraften som ligger i deling av innhold. Fr jul nsket Instagram forbeholde seg rettighetene til bilder som brukerne ans som hyst private. Nyheten spredte seg som ild i trt gress i sosiale medier. Instagram mtte sl full retrett. Da et privat bilde kom p avveie i romjulen, viste Facebook-grunderen Mark Zuckerberg sin sster Randi at heller ikke hun finner ut av de kritiserte og vanskelige personvern-innstillingene til Facebook.

At makten er p vei fra de sosiale mediene til brukerne lover godt for at 2013 blir et riktig godt nytt r.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar